Bureau voor innovatieve ondernemers / leiders in de zorg

zorginnovatie idee ondernemen kindzorg verdienmodel zorg

De zorg voor ieder kind verbeteren? Zo maak je het behapbaar

Stel je werkt al jaren met kinderen en hun ouders. Je hoort en ziet meer problemen dan jij vanuit je rol kunt oplossen. De zorg schiet tekort, het is zo versnipperd. Iedereen doet zijn of haar best, maar in dit grote rigide systeem heeft niemand het overzicht. De vraag komt bij je op: wat heeft dit kind of gezin nu echt nodig? Daar heb jij wel een idee bij, maar ja .. wat doe je ermee?

Iets veranderen in de zorg begint met je hart laten raken

Het is makkelijker om door te gaan met je werk en je neer te leggen bij het feit dat de zorg niet optimaal is. Je kunt niet alle problemen in de wereld oplossen toch? Daar is de politiek voor. Toch laat het je niet los, omdat je dag in dag uit kinderen ziet die het moeilijk hebben. Waar problemen opgelost of voorkomen kunnen worden.

Verandering begint met pijn, dat is de sterkste motivatiebron. Als je niet langer je ogen sluit en het toelaat dat het je hart raakt, dan moet je wel iets doen. Alle excuses verbleken en afschuiven werkt niet meer. Je hoeft de wereld niet te redden, maar dit stukje past niet voor niks precies bij jou. Het kan ook beginnen bij een sterk verlangen en je krijgt een fantastische ingeving. Wat als … alle ouders dit vanaf de geboorte weten. Wat als … niet alleen het kind, maar het hele gezin tijdelijk een plek krijgt om op adem te komen. Wat als … elke professional basiskennis heeft van alle systemen. Je voelt de hoop opborrelen in je buik, een nieuw perspectief. Durf je dit verlangen ook te laten groeien? Of stop je het snel weer weg?

‘Je hoeft de wereld niet te redden, maar dit stukje past niet voor niks precies bij jou’

Maak je idee om de zorg te verbeteren concreet

Het heeft even tijd nodig om je idee serieus te nemen, dat is ook mijn ervaring. Vooral als iedere dag wel twintig ideeën opploppen. Maar schrijf die ideeën in ieder geval op. Je merkt vanzelf als een idee belangrijk genoeg is. Vertrouw er maar op als het niet alleen in je hoofd, maar ook in hart blijft zitten. Geef het aandacht en begin te dromen.

Trouwens: vraag in deze fase niet zomaar aan iedereen advies. Grote kans dat ze je prille idee wegzetten als niet haalbaar. Daar gaat je droom, want mensen zien het nog niet voor zich. Begin daarom met het uitwerken van je idee, zodat je het haast vast kunt pakken. Dit hoeft niet te passen binnen de bestaande vormen van je werk, financieringen of vakgebied. Nee, dit is het moment om blanco te beginnen en je in te beelden: wat is zó ideaal voor mezelf en mijn doelgroep? Haast onmogelijk, maar wel wenselijk? Teken het uit, zoek woorden die passen en beschrijf wat je voor je ziet.

Een voorbeeld: Je hebt het idee om een huis te beginnen waar jonge ouders met een onrustige baby terechtkunnen om op te laden en gelijk de juiste hulp krijgen. Stel je voor dat alles kan en alle middelen beschikbaar zijn. Hoe ziet het eruit als je aan komt lopen en door de deur naar binnen stapt? Welke kleuren, geuren en omgeving? Wat voor type professionals lopen er rond en op welke manier begeleiden ze de gezinnen? Hoe zien de ouders en baby’s eruit als ze weer terug gaan naar hun eigen plek gaan en hoe voelen ze zich? Wat vertellen ze zelf, als je ze vraagt om hun ervaringen?

Visualiseer je ideaal en geef woorden aan je visie

Ben jij een praktische aanpakker en sla je het knippen en plakken liever over? Ik wil je toch overhalen om het visualiseren niet te skippen, vooral wanneer je mensen mee wil nemen. Het is onmogelijk om je enthousiasme over te brengen als je zelf geen plaatje in je hoofd hebt van hoe het concreet eruit komt te zien (ook al veranderd het nog tien keer). Het maakt het voor jou en die ander behapbaar als je haarfijn weet;

a. wie je gaat helpen
b. wat je ze gaat bieden,
c. hoe je dit wil vormgeven

‘Jouw visie geeft woorden aan de manier waarop jij van betekenis wil zijn, waar jij in gelooft’

Visie is zo’n woord waar je hoge verwachtingen van kunt hebben, maar ik hou het liever klein. Voor mij is een visie niets anders dan dat je een helder antwoord kunt geven op bovenstaande vragen. Het zegt iets over de manier waarop jij van betekenis wil zijn, waar jij in gelooft.

Een zorgconcept ontstaat met het zetten van de eerste stappen

Jij weet welk idee al langer in je hoofd zit òf er komt nu iets op als ik je vraag wat je hart raakt. Neem dus eerst de tijd om het concrete concept in hoofdlijnen uit te werken. Vind je de woorden om jouw visie te vertellen? Begin dan met het delen van je idee. Eerst met de mensen die dichtbij je staan en altijd eerlijk zullen zijn, maar je ook aanmoedigen. Sla die superkritische vriend nog even over.

‘Maak een presentatie en ga je idee pitchen, dat dwingt je om keuzes te maken’

Een goede tip die ik vaak aan mijn klanten geef, is om in dit stadium een powerpoint-presentatie te maken en je idee te pitchen. Het dwingt je om tot de kern te komen en keuzes te maken. Onthou dat je zorgconcept nog niet in kannen en kruiken hoeft te zijn. Liever niet zelfs, want dan ben je flexibel om het aan te passen. Zo sluit het beter aan bij waar je doelgroep op zit te wachten en kun je geniale adviezen van anderen meenemen.

Blijf niet te lang hangen in de ‘nadenk-fase’, maar ga vrij vlot van denken naar doen. Tijdens het doen bouw je het idee uit tot een zorgconcept, aanbod of bedrijf, zonder dat je eerst het hele ontwerp tot in de details of in complete planningen hoeft uit te werken. Het voorkomt tegelijk dat je een jaar bezig bent met een plan, die in de praktijk niet blijkt te werken.

Nu je weet dat niet alles duidelijk hoeft te zijn voor je begint: Welke eerste stappen ga jij komende week zetten? 

Wil je hulp om je idee te versnellen?

Ik kan je aanraden om je te verdiepen in ondernemen. Om je idee in stappen te concretiseren en van de grond te krijgen, heb je middelen nodig. Als je vanaf het begin nadenkt over hoe je het ook financieel gezond kunt krijgen, dan bouw je aan iets duurzaams. Waar jij ook van kunt leven én met ruimte om te investeren in ontwikkeling. Dat is nodig om je visie de wereld in te krijgen!

Wil je een keer sparren over je idee of concept? Ik help je graag door een uurtje mee te denken. Dus als je behoefte hebt aan advies over de eerste stappen die je kunt zetten, neem contact met me op via deze link.


Wil jij je omringen met gelijkgestemde mensen, die ook hoopvol zijn en stappen zetten om de zorg voor kinderen en gezinnen te verbeteren? Sluit je aan bij het We Wonder-netwerk voor zorgvernieuwers met hart voor kinderen. Je ontvangt o.a. de maandelijkse nieuwsbrief en we zien elkaar live tijdens het event: Dag van de Zorgvernieuwer (de eerstvolgende is op 21 maart 2023). Ben je erbij?

Gerelateerde inspiratie

We Wonder blog stop met praten over wat je doet, vertel me waar je in gelooft als zorgvernieuwer ondernemer zorg psychologie kind gezin

Stop met praten over wat je doet, vertel me waar je in gelooft als zorgvernieuwer.

Je staat in de rij voor de koffie op je eerste cursusdag en degene voor je begint een praatje met de vraag: Wat doe jij? Hmm tsja, wat zeg je dan? Vertel je over het werk wat je doet of som je alle opleidingen op?... Lees meer
Ruimschoots leven van je missie als zorgondernemer

Met de billen bloot als zorgondernemer ... wat klopt er niet?

Het is eind oktober en laat op de avond. Buiten is het donker en net zo onstuimig zijn mijn gedachtes. Iets klopt er niet. Ik lig nog steeds wakker, waar ik anders al vertrokken ben als ik het kussen raak. Ik maak me zorgen, waar ik altijd degene... Lees meer
masterclass verdienmodellen

Als zorgondernemer gevangen in het gezondheidszorgsysteem, hoe verder?

Als gedreven zorgondernemer heb je zoveel expertise in huis en passie voor kinderen/ouders, alleen voel jij je vaak achter de feiten aanlopen en gevangen in het systeem. Je hoofd zit vol met alles wat je moet doen en ooit nog wil. Het thuisfront trekt ook regelmatig aan... Lees meer