Bureau voor innovatieve zorgprofessionals met hart voor kinderen

we wonder innovatief ondernemen in de zorg groei verdienmodellen innovatie

Groeien als innovatief ondernemer in de zorg? Investeer in je grond

Je hebt een belangrijke missie en dat is de reden dat je nu ondernemer bent. Alleen blijkt het ondernemen in de praktijk toch lastiger dan je dacht. Hoe zet je marketing en sales in op een manier die bij je past en krijg je betalende klanten in een markt waar je niet-voor-het-geld hoort te werken? In deze blog wil ik het principe van ‘grondbewerking’ met je delen, zodat je weet waar je aandacht aan kunt besteden om je bedrijf te laten floreren. Je kunt op die manier veel meer waarde delen en het verschil maken dan in de 1-op-1 patiëntenzorg.

Wanneer ben je als zorgprofessional ook een ondernemer?

Als je werkt in de zorg dan draag je op jouw manier bij aan de gezondheid, ontwikkeling en welbevinden van kinderen en volwassenen. Dit is het primaire doel waarvoor jij je kennis en ervaring inzet en je ontvangt salaris voor de uren die je werkt. Een ondernemer is iemand die zijn of haar bedrijf ziet als middel om zowel bij te dragen aan de zorg, en als doel heeft om zelfstandig een inkomen te vergaren. Bijvoorbeeld door kennis te delen of zorg anders vorm te geven. Het liefst met voldoende winst om ook nog te kunnen investeren.

Het lijken tegenstrijdige belangen, maar ik zie ondernemen juist als dé manier om met slimme oplossingen te komen voor de issues die spelen in de zorg. Je hebt de vrijheid om het anders te doen en tegelijk het zo vorm te geven dat het past bij hoe jij het beste tot je recht komt. Door zelf je broek op te houden ben je ook in staat om door te blijven gaan waar de zorgverzekeraar of subsidieverstrekker stopt. Zo worden vernieuwingen, die echt leiden tot verbetering, structureel in plaats van tijdelijk.

‘Ondernemen is dé manier om met slimme oplossingen te komen voor de zorg’

Ondernemen in de zorg vraagt om andere vaardigheden

Je bereikt pas wat je voor ogen hebt als je het ondernemen onder de knie hebt. Daar kun jij je flink op verkijken. Ondernemen is een vak apart en kent zoveel verschillende aspecten. Wie al even onderweg is zal zeker beamen dat je als zorgprofessional nog veel moet bijleren om succesvol te ondernemen. Voor als je klaar bent om te groeien of als je nadenkt om een bedrijf te starten, geef dan eens eerlijk antwoord op de volgende vragen:

– Ben ik bereid om als persoon te veranderen en groeien?

– Ben ik bereid om te investeren (tijd, geld, kennis en doorzettingsvermogen) in mijn bedrijf?

Zeg je op één of twee van de vragen ‘nee’? Dank voor je eerlijkheid. Dan adviseer ik je om een baan te zoeken of in dienst te blijven. Ondernemen is niet voor iedereen de beste oplossing, daar ben ik eerlijk in.

Een ander verlangen: wat als geld niet je drijfveer is als ondernemer? 

Je leest door, dus ik neem aan dat je beide vragen positief beantwoordt. Je verlangt waarschijnlijk naar groei van je bedrijf waarbij je meer mensen bereikt, meer inkomsten ontvangt en misschien wel als expert gevraagd wordt. Online springen de business-coaches in op jouw verlangens en beloven je verdubbeling van de omzet en een luxueus leven als je hun methode volgt. Misschien ben je al eens ingestapt, maar bleef je teleurgesteld achter. De taal en stappenplannen schuren met jouw waarden en je voelt dat het niet zo simpel is als het lijkt. Een plantje gaat ook niet harder groeien door eraan te trekken. Jouw hoogste doel is namelijk niet om zoveel mogelijk geld te verdienen. Jij wil van betekenis zijn en tegelijk zelf meer vrijheid ervaren om dit op jouw manier te doen.

‘Jouw hoogste doel is om van betekenis te zijn, niet om zoveel mogelijk geld te verdienen’

Investeer in persoonlijke ontwikkeling om te groeien met je bedrijf

Het overgrote deel van de tijd is een boer niet bezig met de oogst, maar met zijn grond. Net als een plantje heeft een bedrijf een gezonde voedingsbodem nodig om te groeien. Die bodem bestaat allereerst uit jou als ondernemer. Welke kennis en ondernemersvaardigheden heb je? Is je missie heel helder en sluit deze helemaal aan op jouw kernkwaliteiten en drijfveren? Zitten er nog stenen in de grond – persoonlijke belemmeringen – die in de weg staan? Wat heb jij als persoon nodig om te floreren?

‘Je bedrijf groeit in het tempo van jouw persoonlijke ontwikkeling’

Zo zijn er vele vragen die je helpen de diepte in te gaan, want de snelheid van de groei van je bedrijf is afhankelijk van jouw persoonlijke ontwikkeling. Je kunt nog zoveel kennis hebben of een prachtig businessplan, maar uiteindelijk gaat het pas werken als het in lijn is met jouw missie. Én of je in actie komt, de juiste dingen doet.

> Laat dit eens tot je doordringen als je teleurgesteld bent over de resultaten die je haalt: Hoeveel aandacht heb je voor jouw persoonlijke grond (zelfinzicht en ontwikkeling)? 

Investeer in stevige bedrijfsfundamenten die leiden tot eenvoud, focus en groei

Naast dat het belangrijk is om aandacht te besteden aan je persoonlijke groei, bestaat het bewerken van je grond ook uit een antwoord op de vraag: Wat heeft jouw bedrijf nu nodig om te groeien? Dit is voor ieder type zorgonderneming en fase van groei weer anders.

Je ziet wel steeds verschillende basiselementen terugkomen waar je als ondernemer keuzes in moet maken. Denk aan een duidelijke doelgroep, een aanbod die aansluit bij de behoeftes, een passend verdienmodel waarmee je kunt opschalen, en een heldere strategie om klanten te bereiken. Zo simpel is het! Toch voelt het vaak niet zo eenvoudig hè?

‘Het wordt ingewikkeld als je veel mensen wilt bereiken met veel verschillende diensten’

Mijn ervaring is dat zorgondernemers het vaak ingewikkelder maken door meerdere doelgroepen te willen helpen en allerlei verschillende diensten aan te bieden. Je hebt in de zorg te maken met diverse stakeholders en vaak is je aanbod niet direct voor de patiënt (of ouders). Dat maakt het soms verwarrend, op wie moet jij je richten? Of je besteedt nauwelijks aandacht aan het communiceren over welke waarde je in huis hebt, laat staan dat je daar waardevolle tarieven voor durft te vragen.

Als ik meedenk met mijn klanten, dan pak ik de kern eruit en gaan we kijken waar het eenvoudiger kan. Heel belangrijk hierbij is dat ik start bij jou als ondernemer. Want alles wat we aan fundamenten neerzetten moet naadloos aansluiten bij wie jij bent, hoe jij wil werken en welke missie jij wil bereiken. Maar ook wat jouw doelgroep nodig heeft en wat jij te bieden hebt om hen het beste te kunnen helpen. Samen kiezen we daarna een innovatieve vorm, een heerlijk proces van brainstormen en buiten de lijntjes kleuren. Staat het concept stevig en is het heel helder? Dan is je bodem zo rijk … met wat geduld en doorzettingsvermogen komt de groei vanzelf.

> Stel jezelf eens de vraag als je overweldigd bent van alle mogelijkheden: Wat heeft mijn bedrijf nu nodig om te groeien?

Vraag om hulp bij het ondernemen in de zorg

Ik kan me voorstellen dat je zelf niet altijd ziet wat nodig is om je grond vruchtbaarder te maken. Vraag om hulp! Zoek mensen met ervaring op het gebied van ondernemen, liefst wel in de zorg of dienstverlening. Ze herkennen de processen en kunnen je spiegelen in jouw eigen proces.

Wil je echt investeren in groei en het niet alleen uitdokteren? Dan begeleid ik je graag in het We Wonder Groeiprogramma waarbij we ‘grondig’ te werk gaan. Als eerste kijken we wat jij in huis hebt, waar je van droomt en wat je nog belemmert. Daarna bouwen we samen aan stevige fundamenten voor je bedrijf en concept, zodat je vervolgens het ‘land’ in kunt om je missie te delen. Ik blijf naast je lopen zodat je ook echt inkomsten binnen krijgt en energie overblijft om te genieten van het leven!

Je mag me altijd benaderen voor een strategiesessie, dan hoor ik je situatie aan en deel ik mijn visie over wat in jouw situatie nodig is om te groeien. Een eerste gesprek is altijd vrijblijvend en gelijk al waardevol. Laat het me weten via deze link, dan neem ik contact met je op.

 

Vaker dit soort artikelen lezen? Sluit je aan bij het We Wonder-netwerk voor zorgvernieuwers met hart voor kinderen. Je ontvangt elke maand persoonlijke verhalen van andere zorgvernieuwers, door-denk-vragen, praktische downloads en innovatienieuws. Ook krijg je als eerste de kans om je in te schrijven voor nieuwe events en coaching/training met interessante kortingsacties. Samen ver-we-wonderen. Doe je mee?

Gerelateerde inspiratie

We Wonder blog stop met praten over wat je doet, vertel me waar je in gelooft als zorgvernieuwer ondernemer zorg psychologie kind gezin

Stop met praten over wat je doet, vertel me waar je in gelooft als zorgvernieuwer.

Je staat in de rij voor de koffie op je eerste cursusdag en degene voor je begint een praatje met de vraag: Wat doe jij? Hmm tsja, wat zeg je dan? Vertel je over het werk wat je doet of som je alle opleidingen op?... Lees meer
Ruimschoots leven van je missie als zorgondernemer

Met de billen bloot als zorgondernemer ... wat klopt er niet?

Het is eind oktober en laat op de avond. Buiten is het donker en net zo onstuimig zijn mijn gedachtes. Iets klopt er niet. Ik lig nog steeds wakker, waar ik anders al vertrokken ben als ik het kussen raak. Ik maak me zorgen, waar ik altijd degene... Lees meer
masterclass verdienmodellen

Als zorgondernemer gevangen in het gezondheidszorgsysteem, hoe verder?

Als gedreven zorgondernemer heb je zoveel expertise in huis en passie voor kinderen/ouders, alleen voel jij je vaak achter de feiten aanlopen en gevangen in het systeem. Je hoofd zit vol met alles wat je moet doen en ooit nog wil. Het thuisfront trekt ook regelmatig aan... Lees meer